دوشنبه, ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ / بعد از ظهر / | 2022-08-08
کد خبر: 274274 |
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ | ارسال توسط :
۰
1
ارسال به دوستان
پ

مشاور و مدیر حوزه ریاست سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان:

مصاحبه با عباسعلی مظفری مشاور و مدیر حوزه ریاست سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در رابطه با «همیار سمپاد»

آقای مظفری در ابتدا در خصوص کلیات طرح همیار سمپاد و جایگاه آن در اسناد بالادستی توضیح بفرمایید؟

بهنام آنکه جان را فکرت آموخت

 تربیت متوازن و تمام ساحتی با محوریت و غلبه رویکرد فرهنگی و تربیتی، هر نیاز کشور یک سمپادی آماده اثرگذاری،  فراگیر کردن آموزشهای سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان از جمله  گفتمان غالب فعلی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان است.  با تأملی بر  بند ۹ ماده ۳ اساسنامه سمپاد مصوبه جلسه ۸۱۳ مورخ ۱۷/۷/۱۳۹۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین راهکارهای  ۳-۵ ، ۷-۵،  ۱-۷، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مجموعه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان بخصوص مدارس سمپاد که مدارسی پیشرو در نظام تعلیم و تربیت هستند به عنوان یک وظیفه ذاتی؛ خدمترسانی به دانشآموزان حاشیه شهرها، مناطق کمبرخوردار و روستایی مستعدی که دسترسی کامل به آموزش  و یا محتوای آموزشی مناسب ندارند را در اولویت قرار داده و توجه بیش از پیش به پذیرش مسئولیت اجتماعی توسط دانشآموزان، متناسب با رویکردهای نوین تعلیم و تربیت جهت همدلی و خدمترسانی به دانشآموزان مناطق کم‌برخوردار مستعدی که دسترسی کامل به امکانات و محتوای آموزشی مناسب ندارند؛ با استفاده از ظرفیتهای موجود، به رفع محرومیتهای آموزشی پرداخته و با اجرای طرح همیار سمپاد، با مشارکت و یاری مدیران مدارس ، برای آموزش دانشآموزانی که بعضا دچار نواقص و کاستیهای علمی، آموزشی و پژوهشی بوده و به صورت پنهان در بین مدارس  کم‌برخوردار روستاها و حواشی شهرها وجود دارند، آموزشهای نوین و فناورانه خویش را در اختیار مخاطبان قرار دهد.

 

اهدف اجرای این طرح چیست؟

الف) ارائه کمکهای درسی و آموزشی به دانشآموزانی که دسترسی کامل به سامانه و محتوای آموزشی شبکههای اینترنتی آموزش و پرورش و … را نداشتهباشند؛

ب) بهرهمندی از توانمندیهای دانشآموزان مدارس استعدادهای درخشان آن استان  برای کمک به سایر دانشآموزان با نظارت مدیران محترم مدارس؛

ج) تقویت حس مسئولیت¬پذیری، اعتماد به نفس و همدلی مؤمنانه در دانشآموزان مدارس استعدادهای درخشان؛

 

فوائد همکاری دانش آموزان و عضویت در این طرح

مصداق بارز ورود دانشآموزان عزیز به عرصه همیار سمپاد، جمله معروفی از یکی از صاحبنظران است که می‌گوید: ” تا زمانی که مجبور نباشید چیزی را به کسی یاد بدهید، آن را یاد نخواهید گرفت” و مهمتر از آن تمرین عزیزان سمپادی برای تحقق شعار “هر نیاز کشور یک سمپادی آماده اثرگذاری” است اما ورود به این عرصه فوائد فراوان دیگری نیز دارد که به اختصار به آن اشاره میکنم:

  1. تمرین آمادگی برای پذیرش مسئولیت¬های اجتماعی در سطوح بالاتر؛
  2. یادگیری همزمان و تمرین کاربست دانش و اطلاعات و دانش نظری؛
  3. یاری و خدمت رسانی به دانشآموزان مشتاق یادگیری بیشتر؛
  4. سهیم شدن در موفقیتهای دیگران؛
  5. آشنایی با مسائل و مشکلات دیگران و تلاش جهت رفع آن؛
  6. دوستیابی و آشنایی با فرهنگ، آداب و رسوم مردم شهرهای مختلف کشور عزیزمان؛
  7. مهرورزی؛ نوعدوستی و احساس سودمندی و داشتن حس خوب در همدلی و کمک به همنوعان؛
  8. تقویت فن بیان، جرئتورزی و تقویت اعتماد به نفس؛
  9. جبران زحمات و بخشی از هزینه‌هایی که در طول سالهای تحصیل شده است؛
  10. آشنایی با فنون معلمی به دلیل آموزشهایی که معلمان عزیز به شما ارائه میدهند جهت آموزش اطرافیان و دهها فایده دیگر.

 

در خصوص نحوه اجرای همیار سمپاد در مدارس توضیح بفرمایید

  • اطلاعرسانی دقیق به معلمان، دانشآموزان و اولیای آنان در مدارس سمپاد؛

  • ثبتنام دانشآموزان توانمند و علاقهمند به آموزش دیگر دانشآموزان در مدارس استعدادهای درخشان با هماهنگی و دریافت رضایت از اولیاء آنان؛
  • اطلاعرسانی مناسب از طریق رسانههای استانی و محلی درخصوص اهداف و نحوه اجرا؛
  • شناسایی دانشآموزان مستعد و نیازمند حمایت آموزشی به تفکیک جنسیت، پایه تحصیلی، شهرستان/ناحیه/منطقه محل سکونت توسط مناطق آموزشی و ارائه به رئیس اداراه استعدادهای درخشان به عنوان مسئول پیگیری؛
  • تقسیمبندی دانشپذیران در بین مدارس متوسطه اول و دوم سمپاد و انتخاب دبیران تخصصی هر مدرسه جهت نظارت بر اجرای کار؛
  • برقراری تماس توسط مدیریت مدرسه و یا ارسال پیامک به دانش‌آموزان ثبت‌نام نشده دانش پذیر و اولیای آنان برای مشارکت بیشتر در طرح؛
  • معرفی حداقل یک دانش‌آموز یادگیرنده به هر یک از دانش‌آموزان سمپاد یاد دهنده و برقراری تماس تلفنی حداقل ۲ ساعت در هفته برای پاسخ‌گویی به سؤالات و رفع اشکالات درسی زیر نظر مدیر، معاونان و دبیران مدرسه؛
  • مشخص کردن شماره تلفن ثابت دانش‌آموزان یاد دهنده و یاد گیرنده داوطلب سمپاد برای برقراری تماسها؛
  • ارتباط با دبیرخانه طرح همیار سمپادی از طریق اداره ارزیابی عملکرد سازمان؛
  • جریان‌سازی فرهنگی و دعوت از داوطلبان، نهادها، سازمان‌ها، خیرین و افراد علاقه‌مند جهت مشارکت در این اقدام خداپسندانه و کمک به هم‌نوعان و همچنین همکاری با دستگاه ها و سازمان‌های خدمت‌رسان در مناطق کم‌برخوردار؛
  • شناسایی اساتید، معلمان و دانش‌آموزان، بویژه فارغ‌التحصیلان و اولیاء توانمند و علاقمند به ارائه خدمات داوطلبانه( اجرای برنامه‌های‌ غیر رسمی و مردمی و بهره گیری از سازمان‌های مردم نهاد می تواند به پیشبرد این طرح کمک کند)؛
  • شناسایی حداقل  یک مدرسه متناظر در هر منطقه توسط روسای ادارات سمپاد  با توجه به لزوم تفکیک جنسیت  مدارس در دو دوره اول و دوم متوسطه و خواهر خوانده و برادر خوانده داشتن مدارس سمپاد.
  • به منظور لزوم توجه به رعایت حریم خصوصی دانش‌آموزان و …، تاکید می‌شود؛ شرکت در این طرح با دریافت رضایت‌نامه از اولیاء از طریق مدیران مدارس برای هر دو دسته از دانش‌آموزان یاددهنده و یادگیرنده انجام شود.
ادامه خبر...
رونمایی مؤسسه ماخ از طرح «مسابقات بین‌المللی منجمان جوان» در اتحادیه بین‌المللی نجوم

 دبیرخانه مرکزی همیار سمپاد در دبیرستان علامه حلی ۳ تهران فعالیت می کند؛ آموزش مجازی از طریق سایت  https://kelasgardi.com در جریان است و دانشآموزان می‌توانند به صورت رایگان از محتوای آموزشی مدرسه و خدمات دیگر آن استفاده نمایند راه اندازی دبیرخانه استانی از طریق رئیس سمپاد، و بهره‌گیری از  امکانات، تجربیات و توانایی علمی مدارس مشابه و استفاده از ظرفیت دبیرخانه‌های گروه‌های آموزشی.

 

در پایان پیشنهادهایی جهت نیل به اهداف و سرعت‌بخشی به این اقدام ارزشمند، خداپسندانه، تاثیر گذار و تحول‌آفرین

–           ثبت وقایع و رویدادها و بررسی کیفیت پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان؛

–           هماهنگی بین مدارس مجری؛

–           نظارت دقیق اولیاء دانش‌آموزان؛

–           تشکیل جلسات فصلی با هر دو گروه از دانش‌آموزان؛

–           دعوت از همکاران مدارس کم‌برخوردار به مدارس سمپاد هر منطقه و یاری رساندن به آنان؛

–           تشکیل جلسات تبادل نظر با حضور دانش‌آموزان مجری و خانواده‌های دو طرف و تقدیر و تشکر از این عزیزان در جمع مسئولان؛

–           استفاده از فرصت‌ اوقات فراغت دانش‌آموزان در طول تابستان؛

–           معرفی کسانی که فعالیت‌های چشمگیری داشته‌اند جهت قدردانی از این عزیزان توسط سازمان؛

–           در اولویت قراردادن همیار سمپاد در برنامه‌های تابستان ۱۴۰۱

در پایان ضمن تشکر و قدردانی از همه همکاران عزیز مدارس استعدادهای درخشان سراسر کشور یادآور می‌شوم که سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان حمایت همه‌جانبه ای از همیار سمپاد و سایر برنامه‌های مرتبط خواهد کرد.

موفق و سربلند باشید.

برگرفته از سایت : پورتال سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان

منبع خبر «» است و پایگاه خبری ماخ در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 274274 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  300023496692  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه پایگاه خبری ماخ مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تأیید توسط پایگاه خبری تحلیلی ماخ در وب‌سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید، در غیر این‌صورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید