دوشنبه, ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ / بعد از ظهر / | 2023-06-05
کد خبر: 3887 |
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ | ارسال توسط :
۰
2
ارسال به دوستان
پ

هادی فردوسی، شاعر و منتقد ادبی کشور معتقد است؛ اولین و مهم‌ترین مولفه‌ی شعر آیینی، سرودن بر اساس مستندات واقعی و ضروری است که اثر ادبی مطابق تاریخِ وقایع باشد نه بر اساس شنیده‌هایی که منبع معتبر ندارند یا ممکن است تحت تاثیر تحریف قرار گرفته باشند.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، هادی فردوسی، شاعر و منتقد ادبی کشور که در اختتامیه‌ی نخستین مهرواره‌ی ادبی استانی « به رنگ صدف » که به مناسبت عید سعید غدیرخم برگزار شد؛ سخن می‌گفت با بیان این مطلب تأکید کرد:

سرودن یک شعر آیینی به نسبت، سخت‌تر از سایر محتواهای ادبی است، زیرا شاعر باید دقت نظر لازم را به عمل آورد که در اثرش دچار اغراق و نسبت‌های فرا واقعی یا کوچک شمردن مضمون، نشده و در ورطه‌ی  یک آسیب جدی در وادی شعر آیینی قرار نگیرد.

او ضمن ارائه‌ی یک تعریف کلی از ماهیت اشعار آیینی، بیان کرد: مجموعه ادبیات گسترده است و همانطور که اشعار مقاومت و پایداری و دفاع مقدس یک بخش از مجموعه ادبیات هستند، شعر آیینی هم بخشی از ادبیات و مجموعه هنرهای آیینی است.

وی توضیح داد: شعر آیینی افق‌های گسترده‌ای دارد، در واقع  هر محتوایی که ما را یاد خداوند و عرفان بیاندازد یک اثر آیینی است. حتی شاهنامه‌ی فردوسی هم می‌تواند یک کتاب آیینی باشد چرا که  آداب و رسوم، آیین و فرهنگ یک ملت در آن هویداست.

این شاعر و منتقد ادبی، شعر آیینی را در معنای امروزی، شعری دانست که به اعتقادات و مذهب می‌پردازد و افزود: هر جلوه ای که در شعر، ما را به یاد خداوند بیندازد می‌تواند محتوایی آیینی باشد، به عنوان مثال: ائمه، قرآن، نماز، روزه، گل، طبیعت و غیره اگر ما را به سمت اعتقادات و توحید و ایمان سوق بدهند در دسته‌بندی شعر آیینی قرار می‌گیرند.

مولف کتاب « پروانه های عاشق» با اعتقاد به اینکه شعر آیینی در ایران، بعد از انقلاب اسلامی با تحولی شگرف رو به رو و به قله‌های پیروزی نزدیک شد تأکید کرد: بهترین راه برای موفقیت در این وادی، مطالعه در آثار شاعران نام‌آور این عرصه و کتب معتبر آیینی و اشعار شناسنامه‌دار فرهنگی و تاریخی است.

ادامه خبر...
«آماده باش هلولا» حاصل تصورات کودکانه‌ام از ورود فرزند جدید به خانواده است/ ترجیح می‌دهم تالیفی‌ها در بازار کتاب بیشتر شوند

فردوسی ضمن شرح نکاتی در باب نوآوری و کشف در شعر آیینی، گفت: کشف مضامین و نگاه نو و تازه داشتن در شعر آیینی از ضروریات است  و تکرار حرف‌های تاریخی و مضامین کلیشه‌ای شعر آیینی را از موفقیت دور می‌کند.

مربی کانون پرروش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس به نوجوانان شاعر خوزستانی توصیه کرد که از مطالعه و تفکر و کنکاش غافل نشوند چرا که شاعر را به کشف های تازه رهنمون می‌سازند، و تشریخ کرد: باید زیاد کتاب بخوانیم و  مطالب را از کتاب‌ها شکار و به صورت نو در شعر خود منعکس کنیم.

بر اساس این گزارش، اختتامیه‌ی  نخستین مهرواره ی ادبی استانی «به رنگ صدف» که به‌عنوان یکی از ویژه‌برنامه‌های عید سعید غدیرخم، با حضور مدیرکل، معاون فرهنگی کانون خوزستان، هادی فردوسی  شاعر و منتقد ادبی کشور،  کارشناسان و مربیان مراکز آفرینش‌های ادبی، فرهنگی و هنری و جمع کثیری از اعضای ادبی مراکز کانون پرورش فکری خوزستان، در صفحه‌ی مجازی همایش‌های استانی آفرینش‌های ادبی، برگزار شد.

این ویژه‌نامه با سرپرستی پوران الهی فر، مربی ادبی، و نقد و بررسی آثار ادبی اعضا به کار خود پایان داد.

منبع خبر : پایگاه خبری کانون نیوز

منبع خبر «» است و پایگاه خبری ماخ در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 3887 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  300023496692  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه پایگاه خبری ماخ مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تأیید توسط پایگاه خبری تحلیلی ماخ در وب‌سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید، در غیر این‌صورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید