جمعه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ / قبل از ظهر / | 2022-05-20
کد خبر: 66485 |
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ | ارسال توسط :
۰
3
ارسال به دوستان
پ

نظرات اساتید حاضر جلسۀ کارگروه علمی سنجش و پذیرش دانش آموز در دبیرستانهای دورۀ اول استعدادهای درخشان / چه کسی تصمیمات این جلسه را وتو کرد؟ زمان جلسه: چهارشنبه ۱۳۹۷٫۰۳٫۰۲  ساعت ۱۳:۳۰ الی ۱۵:۰۰ مکان جلسه: دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران ▪️ دکتر افروز: اگر هوش را به درستی بسنجیم، با خود سنجش استعداد (از جمله […]

نظرات اساتید حاضر جلسۀ کارگروه علمی سنجش و پذیرش دانش آموز در دبیرستانهای دورۀ اول استعدادهای درخشان / چه کسی تصمیمات این جلسه را وتو کرد؟

زمان جلسه: چهارشنبه ۱۳۹۷٫۰۳٫۰۲  ساعت ۱۳:۳۰ الی ۱۵:۰۰
مکان جلسه: دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران

▪️ دکتر افروز: اگر هوش را به درستی بسنجیم، با خود سنجش استعداد (از جمله استعداد تحصیلی) را نیز خواهد داشت. پیشرفت تحصیلی در دورۀ ابتدایی، ارتباط معناداری با ضریب هوشی دارد. آزمون های گروهی هوش موجود، قابل اعتماد نیست؛ آزمونهای انفرادی نیز بسیار زمان بر و هزینه بر است. لذا راه میانه این است که ترکیبی از چند مقیاس موجود را بسازیم و پس از یک اجرای آزمایشی محدود، آزمون مداد و کاغذی جدیدی ارائه کنیم. ضمنا نباید به نمرۀ هوش ۱۳۰ به بالا حساسیت داشته باشیم؛ به نظر من نمرۀ ۱۲۰ به بالا مناسب است.

▪️دکتر قدمی: چون در مصاحبه ها، در کنار سنجش هوش، سنجش استعداد را هم مطرح کرده اند، بهتر است ابتدا آزمون پیشرفت تحصیلی بگیریم و سپس سرآمدان را مورد سنجش هوش قرار دهیم.

▪️ دکتر کاظمی حقیقی: باید فرصت را قدر بدانیم و به جای دانشآموزان پرتلاش و درسخوان،
تیزهوشی ناب را شناسایی کنیم. می توانیم از داده های پایگاه سنجش بدو تحصیل استفاده کنیم.

▪️آقای دکتر کامکاری: ابزار غربال گری پایگاه های سنجش را تحلیل عاملی کرده ام. این ابزار روایی پیشبین ندارد.

▪️ آقای دکتر خوشخلق: نمرات ارزشیابی کیفی  توصیفی عینی نیست؛ لذا حتی اگر امتحانات هماهنگ منطقه ای یا استانی هم داشته باشیم، نمرات قابل استناد نیست. به نظر میرسد راهی برای کاهش تعداد داوطلبان به کمتر از حدود ۲۰۰ هزار نفر وجود ندارد.

▪️ دکتر کاظمی حقیقی: خط برش را جا بیندازیم و سهم جمعیتی ۰٫۶۲ درصد را به عنوان تیزهوشی ناب پذیرش کنیم.

▪️دکتر کامکاری: چون عبارت سنجش هوش و استعداد  را به کار برده ایم، فرایند نمی تواند یک مرحله ای باشد. البته، ما می توانیم استعداد تحصیلی را بسنجیم و کاری به پیشرفت تحصیلی نداشته باشیم. می توانیم با ترکیب ابزارهای موجود، یک ابزار ترکیبی بسازیم که علاوه بر هوش، استعداد تحصیلی را هم بسنجد. مثلا استعداد استدلال کمی را بسنجیم؛ حدود شش یا هفت خرده آزمون را استفاده کنیم  که استعداد تحصیلی را پوشش می دهند. بعد از این مرحله غربال گری ، در مرحله نهایی به سراغ آزمون فردی هوش برویم. خلاصه اینکه باید ابتدا مقیاس ترکیبی هوش را تولید کنیم .

ادامه خبر...
همایش‌های راه المپیاد درود برگزار شد

▪️آقای دکتر خوشخلق: ما، به عنوان یک جمع علمی، نباید یک کار غیرعلمی را مشروع جلوه بدهیم و خودمان را راضی کنیم. ترکیب آزمون ها با همدیگر و ساخت یک آزمون جدید، کار پیچیده ای است؛ به این کار نقدهای جدی وارد است.

▪️آقای دکتر قدمی: اگر کار را دو مرحله ای کنیم، ایراد وارد آقای دکتر خوشخلق قابل رفع است. چون در مرحلۀ دوم می توانیم از ابزار استاندارد استفاده کنیم.

▪️آقای دکتر افروز: ما تجربۀ ساخت ابزارهای ترکیبی را داشته‌ایم. این کار شدنی است.

▪️دکتر کامکاری: کارشناسان مراکز اختلالات یادگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی، برای  برگزاری آزمون های روان شناختی بسیار توانمند هستند. می توانیم برای مرحلۀ دوم، از مقیاس هوش رینولدز( نسخه دوم) استفاده کنیم.

▪️دکتر خوشخلق: به نظر می رسد این جمع به رعایت حداقل موازین روان سنجی قانع است. به نظر می رسد دومرحله ای شدن کار، خیلی ضرورت دارد.

نتیجه جلسه: در پایان جلسه، عبارت زیر به عنوان ماحصل مذاکرات، از سوی آقای دکتر افروز جمعبندی شد.

مبنای کار، یک مرحله ای و مبتنی بر سنجش هوش باشد. البته، در درون هوش، استعداد (تحصیلی) هم درج است. ما باید تیزهوشان ناب را شناسایی کنیم. اگر بنا را بر تعاریف جهانی بگذاریم، مبنا گروه دو انحراف معیار بالاتر از میانگین است. باید مقیاس تلفیقی را از ترکیب ابزارهای استاندارد موجود درست کنیم. گروه تولید، دو برابر نیاز طرح سؤال کنند و چنین مجمعی در جلسۀ آتی، حدود ۳۰ سؤال را انتخاب کنند. اگر بر اساس یک مطالعۀ محدود، نتیجۀ ابزار ساخته شده با آزمون هوش رینولدز همبستگی بالای ۸۰ درصد داشت، همین یک مرحله کافی است. اما اگر همبستگی زیر ۸۰ درصد بود، در مرحل دوم آزمون هوش انفرادی رینولدز را با همکاری مراکز اختلالات یادگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی اجرا کنیم.

حاضران جلسه: آقای دکتر افروز، آقای دکتر خوش خلق، آقای دکتر فرزاد، آقای دکتر کاظمی حقیقی،آقای دکتر کامکاری، آقای دکتر قدمی، آقای دکتر عمادی، خانم دکتر مهاجرانی، آقای گلشن مهرجردی، آقای رحمانی، خانم اسدی

در نهایت به نظرات شورای علمی آزمون سمپاد، بهایی داده نشد و معلوم نیست کدام شیر پاک خورده ای، به طرح سوالات ریون، که مثل نقل  و نبات در دسترس است، رضایت داده است.

منبع خبر «» است و پایگاه خبری ماخ در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 66485 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  300023496692  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه پایگاه خبری ماخ مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تأیید توسط پایگاه خبری تحلیلی ماخ در وب‌سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید، در غیر این‌صورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید