جمعه, ۱۵ مهر ۱۴۰۱ / قبل از ظهر / | 2022-10-07
کد خبر: 5392 |
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ | ارسال توسط :
۰
1
ارسال به دوستان
پ

ویژه برنامه روز ملی ادبیات کودک و نوجوان با عنوان «جوانه‌های کودکی» با حضور سعید حسام‌پور، رییس مرکز مطالعات ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه شیراز، محبوبه البرزی، مدیر قطب علمی تربیت شهروندی دانشگاه شیراز و فرزانه رحمانی، نویسنده و کارشناس ادبی کانون کشور به صورت مجازی در اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس برگزار شد. 

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل کانون فارس، سعیدرضا کامرانی، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در این ویژه برنامه گفت: روز ملی ادبیات کودک و نوجوان با نام مهدی آذریزدی گره خورده است. کسی که تمام عمرش را صرف نوشتن برای کودکان کرد و کودکان و نوجوانان را با ادبیات کهن ایران آشنا کرد. به گفته‌ی کامرانی، مرگ انسان‌های بزرگ هم سرآغاز عرصه‌های دیگر است.

مدیر کل کانون فارس در بخش دیگری از سخنانش به تعریف، کارکرد و تفاوت ادبیات کودک و نوجوان و ادبیات بزرگ‌سال پرداخت و گفت: ادبیات کودک برای کودک، آفریده و باید با توجه به رشد فکری و عاطفی او خلق شود. سبک نگارش در ادبیات کودک باید مبتنی بر سادگی، روانی و متناسب با سن او باشد و محتوا باید نکات اخلاقی و آموزشی را در برگیرد و در نگارش و چاپ آن از تصویر بهره برد؛ تصویر در کتاب در تنوع و سرگرمی و انتقال پیام بسیار مؤثر است. همچنین آثاری که در زمینه ادبیات کودک و نوجوان خلق می‌شود، باید با زبان، تخیل و تجربه‌های کودک و نوجوان متناسب و هم‌سو باشد.

به گفته‌ی کامرانی، میان امیال کودک و نوجوان با بزرگ‌سالان، تفاوت‌هایی وجود دارد که ادبیات آن‌ها را متمایز می‌کند. هر چند ادبیات کودک نباید سطح نازلی داشته باشد اما با توجه به تجارب محدود کودک، ادبیات برای او باید قابل فهم و درک باشد و همین بر سختی کار نویسندگان کودک و نوجوان می‌افزاید.

سعید حسام‌پور، رئیس مرکز مطالعات ادبیات کودک و نوجوان در این نشست مجازی، ضمن تبریک روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، از جبار باغچه‌بان، توران میرهادی، مهدی آذریزدی و مرتضی خسرونژاد، یاد کرد. حسام‌پور، صحبت‌هایش را با اشاره به آثار بازنویسی‌شده آذریزدی ادامه داد و بر بازنویسی و بازآفرینی تأکید کرد. او از همه فعالان حوزه کودک و نوجوان خواست تا متون کهن را جدی‌تر بگیرند و از آن‌ها به عنوان منابع معتبر و کاربردی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان بهره ببرند.

حسام‌پور همچنین از مربیان و فعالان حوزه کودک و نوجوان خواست تا به مطالعات بین رشته‌ای روی بیاورند و از تخصص‌گرایی دور باشند تا بتوانند همه‌جانبه به پرورش کودک و نوجوان بپردازند. 

محبوبه البرزی، مدیر قطب علمی تربیت شهروندی دانشگاه شیراز دیگر میهمان این برنامه بود. او از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یک خاطره شیرین یاد کرد که در زمانی که هیچ تکنولوژی وجود نداشت جایش را در بین کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها باز کرد.  

البرزی در ادامه گفت: جایگاه کودک و نوجوان در عصر جهانی‌شدن هم یک فرصت و هم خطر بی‌پایان محسوب می‌شود. به گفته‌ی او در دوره کرونا، کتاب‌های صوتی برای نوجوانان بازتاب بهتری دارد و این تأثیر با انتخاب گوینده خوش‌صدا با روایت صحیح، بسیار مهم است.  

ادامه خبر...
هم‌نشینی مجازی نوقلمان نوجوان با شاعران و نویسندگان

او چالش‌های روانی در کودکان را اصلی‌ترین قسمت در آخر جاده هویت ملی کودک در عصر جهانی‌شدن دانست.

 البرزی کتاب و ادبیات کودک برای کودک را ابزاری قوی، مؤثر و اساسی دانست و با اشاره به سه نیاز اساسی کودکان در عصر جهانی‌شدن را تعلق، نیاز به شایستگی و نیاز به استقلال عنوان کرد.

فرزانه رحمانی، نویسنده و کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور نیز سخنانش را با این پرسش که: مگر خداوند برای رساندن پیامش به ما پیامبران را نفرستاده است؟ پس چرا آن‌ها را مجهز به کتاب کرده است و چرا ما می‌گوییم که پیامبران الوالعزم؛ پیامبران صاحب‌کتاب، ارجحند؟ آغاز کرد و گفت: جواب فقط یک جمله است: چون نوشتن، دقیق‌تر از گفتن است. چون کتاب قابل مراجعه است اما حرف به فراموشی سپرده می‌شود. چون نوشتنی‌ها، سند محکمی هستند برای انتقال تجربه گذشتگان به نسل جدید. برنامه امروز نکوداشت ادبیات کودک و نوجوان است اما تنها با خواندن و فکر کردن در مورد آنچه که خوانده‌ایم، می‌توانیم این روز را گرامی بداریم.

رحمانی در ادامه گفت: خواندن مهم است چون از ما آدم بهتری می‌سازد؛ انسانی باهوش‌تر، خلاق‌تر، همدل‌تر. خواندن تخیل را گسترش می‌دهد و بلندپروازی را تحریک می‌کند و کلمات نوشته شده ذهن ما را برای ایجاد تصاویر تحریک می‌کند. خواندن به ما کمک می‌کند خودمان را کشف کنیم. وقتی کتاب می‌خوانیم، سعی‌می‌کنیم وقایع، احساسات، تجربیات و شخصیت‌های کتاب‌ها را با خودمان مرتبط کنیم و به شناخت دقیقی از خودمان برسیم. خواندن به نوشتن کمک می‌کند. همان‌طور که می‌خوانیم، تصور می‌کنیم و واژگانی که از خواندن به دست می‌آوریم، نوشتار ما را بسیار بهتر می‌کند. خواندن، همدلی را زیاد می‌کند؛ همدلی، انسان را قادر می‌سازد دیگران را درک کنند.

کارشناس ادبی کانون کشور در ادامه گفت: کتاب خواندن یک رفتار است، رفتاری که ما اولین بار در خانه‌ها و از والدینمان می‌آموزیم.

او از اعضای کودک و نوجوان خواست که به خواندن کتاب جدی فکر کنند. در مورد کتاب‌های خوانده شده با دوستانشان گفت‌وگو کنند. از کتاب‌ها به عنوان منبع الهام دیگر هنرها مثل نقاشی، فیلم، نمایش و … استفاده کنند.

به گفته‌ی رحمانی، سواد خواندن در رشد هر کودک، نقش حیاتی دارد و دانایی فرزندان ما در گرو«خواندن» است، خواندنی که در«زبان مادری» ریشه دارد. زبان مادری که پر از نکته‌ها، حکایت‌ها و قصه‌های شیرین است.

این ویژه برنامه با شعرخوانی اعضا و پخش کلیپ همراه بود.

منبع خبر : پایگاه خبری کانون نیوز

منبع خبر «» است و پایگاه خبری ماخ در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 5392 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  300023496692  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه پایگاه خبری ماخ مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تأیید توسط پایگاه خبری تحلیلی ماخ در وب‌سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید، در غیر این‌صورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید